علیرضا زرین دست

علیرضا زرین دست


علیرضا زرین دست: مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری معتقد است: کسانیکه می‌خواهند در حوزه فیلمبرداری در نوک قله قرار گیرند باید هر روز خود را با آنچه در تحقیق بوجود می‌آید، تطبیق دهند و این امر بدون پژوهش میسر نمی شود. 

به گزارش روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی،علیرضا زرین دست با بیان اینکه سینما ریشه اساسی در پژوهش دارد، گفت: پژوهش از متن و موضوعی که نوشته می‌شود و قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود، سرچشمه می‌گیرد .  

وی ادامه داد: اولین عنصر مهم در بوجود آمدن یک فیلمنامه با ارزش و خوب، پژوهش است بنابراین باید مساله پژوهش ساماندهی شود یعنی برعکس اینکه دستمزد بازیگران زیاد و گران است، این هزینه بیشتر باید صرف پژوهش و فیلمنامه نویس‌ها نیز شود تا بتوانند از پژوهش‌ها بهره خوبی ببرند.  

این مدیر فیلمبرداری با بیان اینکه منابع مختلفی وجود دارد که نیاز به پژوهش دارد، یادآور شد: انجام پژوهش در بسیاری از موارد همراه با هزینه است و این هزینه باید از جایی تامین شود. به عنوان مثال، پژوهش درباره ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و راه اندازی مترو در ایران.  

زرین دست با بیان اینکه انجام پژوهش نیاز به تحقیق دارد که هزینه بر هم هستند، گفت: اگر ساماندهی وجود داشته باشد که بتواند پژوهشگران را حمایت مالی کند و یا حاصل پژوهش آنها را با قیمت مناسب خریداری کند در این صورت فیلمنامه های خوب هم نوشته می شود. متاسفانه درحال حاضر بسیاری از فیلمنامه‌ها به نوعی با نگاه به فیلم‌های غربی یا اقباس از آنها نوشته می‌شود و دلیل اصلی این است که نویسنده فیلمنامه‌ها تحقیقات اساسی انجام نمی‌دهند و مطالعله مناسبی ندارند که در این شرایط حاصل آن، فیلمنامه‌های ساده می‌شود . 

وی با بیان اینکه مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است، یادآور شد: درست است که امروز کار فیلمبرداری به واسطه فناوری دیجیتال آسان شده است اما باز هم وقتی می‌خواهیم کار خلاقانه و هنرمندانه انجام دهیم بدون تحقیق و پژوهش امکان ندارد زیرا باید دانش آنرا داشته باشیم که چگونه از امکانات دیجیتال استفاده کنیم و تصویر مطلوبی بوجود آید که همه ما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به پژوهش داریم.  

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه 1400 برگزار می شود.

 

 


اخبار